Tlačové správy

Publikované 2020.12.17

Tretina Slovákov na vianočných nákupoch šetrí. Patríte medzi nich aj vy?

Tento údaj vyplýva z prieskumu agentúry Focus, ktorá ho realizovala pre poisťovňu Groupama v októbri 2020.

BRATISLAVA – Koniec roka sa blíži a spolu s ním pre mnohých ľudí aj tie najväčšie a najkrajšie sviatky v roku. Tohtoročné Vianoce ale poznačila pandémia, pre ktorú šetrí na vianočných darčekoch viac ako tretina Slovákov.

Tento údaj vyplýva z prieskumu agentúry Focus, ktorá ho realizovala pre poisťovňu Groupama v októbri 2020. V prieskume sa agentúra respondentov pýtala na otázku – „Keď zvážite, koľko Vaša domácnosť minie na vianočné nákupy, teda na nákupy darčekov, potravín, vianočných ozdôb a iných vecí súvisiacich s Vianocami, plánujete tento rok v porovnaní s predchádzajúcim rokom minúť na vianočné nákupy viac peňazí, približne rovnako alebo menej peňazí?“

Viac ako polovica opýtaných (56%) minie rovnaký objem financií ako v predchádzajúcich rokoch. Podľa šéfa agentúry Focus, Martina Slosiarika, takto odpovedala skupina ľudí, ktorých sa pandémia nemusela až tak finančne dotknúť alebo boli na horšie časy lepšie pripravení a majú finančnú rezervu. „Častejšie ide na jednej strane o starších respondentov vo veku 65 a viac rokov so stabilným mesačným dôchodkom a na druhej strane o respondentov s vysokoškolským vzdelaním, ktorí pracujú predovšetkým v nemanuálnych profesiách, ako sú napr. tvoriví odborní pracovníci, ktorí na rozdiel od manuálnych profesií môžu počas koronakrízy využívať home-office. Vyššiu ochotu respondentov minúť na vianočné nákupy rovnakú sumu sme zaznamenali skôr v menších obciach a mestách, než veľkých sídlach.“

Na druhej strane je skupina ľudí, ktorí deklarovali, že budú na vianočných výdavkoch šetriť, ide o 39% respondentov. Vyšší podiel takýchto respondentov nachádzame medzi opýtanými s nižším vzdelaním, skôr manuálne pracujúcimi a nezamestnanými. M. Slosiarik v tejto súvislosti upozorňuje na to, že „časť respondentov síce deklaruje, že sa pri vianočných výdavkoch dostanú do módu šetrenia, ale v konečnom dôsledku ich reálne výdavky súvisiace s  Vianocami nemusia klesnúť, ak o týchto svojich výdavkoch nemajú dostatočný prehľad, napr. aj v porovnaní s minulým rokom.“

„Nie je tak vôbec prekvapivé, že viac ako minulý rok plánujú míňať na vianočné výdavky len 2% ľudí. Pochybnosti a finančná neistota, ktoré pandémia priniesla, sa odrazili aj na kúpyschopnosti obyvateľov. Výsledky tak odzrkadľujú aktuálnu situáciu v spoločnosti,“ dodáva PR konzulant poisťovne Groupama, Ivan Bobošík.


 

Groupama po celom svete

Groupama poisťovňa a. s., pobočka poisťovne z iného členského štátu.