Press centrum

Publikované 2019.08.14

Ako pasažier či hosť máte svoje práva. Nedajte sa na cestách nachytať a poraďte

Letné obdobie nahráva turizmu a nikdy v roku, s výnimkou Vianoc, ľudia necestujú viac ako práve počas júla a augusta. Veľké množstvo Slovákov cestuje za morom do Chorvátska, no ľudia obľubujú aj dovolenky v Egypte či v Turecku.

„Aj naši klienti oceňujú, že v cestovnom poistení máme v rámci balíku Európa zahrnuté aj krajiny ako Egypt či Turecko, rovnako však aj Tunis, Alžírsko a Maroko,“ vysvetľuje produktová manažérka poisťovne Groupama, Mária Gáborová. Ak sa teda chcete vybrať do jednej z týchto krajín, v Groupame nepotrebujete doplnkové poistenie, stačí vám na to aj balík Európa, ktorý si viete zakúpiť okamžite online za pár minút pred cestou zahraničia.

Aké máte práva ako občan EÚ?

Práve na cestách sa vám môže stať, že zmeškáte lietadlo alebo mešká samotný let. Predstavte si situáciu, kúpili ste si letenky na Kanárske ostrovy a samostatne ubytovanie v hoteli. Letíte z Viedne s prestupom v Madride. Už pri odlete z Viedne má váš let meškanie, do Madridu prídete o 90 minút a zmeškáte let na Kanárske ostrovy. Čo teraz? Ak ste si letenky kupovali priamo na trase Viedeň – Kanárske ostrovy (prestup v Madride), letenky patria pod jednu rezerváciu a zodpovednosť má letecká spoločnosť. Tá by vás mala posadiť na najbližší voľný let, prípadne, ak bude vaše ďalšie meškanie do cieľa viac ako 3 hodiny, máte nárok aj na finančnú kompenzáciu. Podľa webu airhelp.com, ktorý sa zaoberá ochranou práv pasažierov, letecká spoločnosť vám môže meškanie kompenzovať sumou na úrovni 250€ - 600€. „Európska únia ma prísne regulácie na ochranu pasažierov. Ich práva chráni Nariadenie EP a Rady (ES) č. 261/2004 z 11. februára 2004,“ píše airhelp.com. Navyše, v týchto prípadoch vám pomôže aj cestovné poistenie. „Ak bol let nášho klienta zrušený, mešká alebo bol odložený o viac ako 4 hodiny, v takom prípade má klient nárok na odškodnenie aj zo strany poisťovne. Predmetom poistenia sú náklady na nákup občerstvenia, nealkoholických nápojov a v prípade nutnosti aj nákladov na hotelové ubytovanie, ktoré poistený vynaloží,“  hovorí M. Gáborová.

Ochráni vás cestovné poistenie

S cestovným poistením ste navyše krytí aj v prípade, keď kvôli chorobe, hospitalizácii, úmrtiu či vlámaniu alebo dopravnej nehode stornujete zájazd na poslednú chvíľu, avšak len v prípade zakúpenia zájazdu cez cestovnú kanceláriu. „To všetko sú dôvody, ktoré považujeme za poistnú udalosť v prípade, keď sa vzťahujú na klienta i jeho blízkych. Okrem toho sú predmetom poistenia aj cestovné náklady a náklady za nečerpané ubytovacie služby, ktoré uhradil poistený v plnej výške cestovnej kancelárii a ktoré vznikli poistenému z dôvodu jeho predčasného ukončenia pobytu v zahraničí, ako napríklad dopravné náklady alebo náklady za nečerpaný pobyt a stravu,“ dodáva M. Gáborová.  

Predajú viac leteniek, ako je kapacita lietadla

Na poisťovňu sa jej klienti v posledných dvoch rokoch obrátili viackrát aj s inou nepríjemnou situáciou. „Klienti sa ozvali s tým, že letecká spoločnosť predala pár leteniek navyše, čo spôsobilo, že zvyšným ľuďom, ktorí sa do lietadla nezmestili, let pre nedostatok miest zrušili. V takom prípade však poisťovňa nič nezmôže a nekryje ani prípadné škody,“ vysvetľuje odborníčka na cestovné poistenie z Groupamy. V podobných situáciách odporúča poisťovňa nárokovať si odškodnenie priamo u leteckej spoločnosti, na čo má cestujúci podľa právo podľa spomínaného Nariadenia EP a Rady z roku 2004 právo.


 

Groupama po celom svete

Groupama poisťovňa a. s., pobočka poisťovne z iného členského štátu.